04 October 2010

Bagaimana Memberhentikan Dengkuran Secara Cepat dan Semulajadi


Dengkuran adalah bunyi bising yang dihasilkan semasa anda tidur di bahagian hidung dan tekak, terutamanya di langit-langit yang akan bergetar semasa anda bernafas dan menghembus nafas.

Biasanya ianya berlaku pada waktu malam kerana otot-otot yang membantu anda dalam menjaga saluran udara terbuka dan berehat, gagal berfungsi. Hal ini menyebabkan penyempitan di bawah saluran udara , yang menyebabkan getaran lebih dan akhirnya akan menyebabkan lebih banyak dengkuran.

Beberapa Faktor Yang Menyebabkan Dengkuran Bertambah Buruk :
- Mengambil alkohol sebelum tidur
- Mengambil pil pada waktu malam
- Overweight
- Alergi, Resdung, Selsema, dan apa sahaja yang menyebabkan hidung anda tersumbat dan menyebabkan anda bernafas melalui mulut.
- Perokok. Biasanya perokok akan berdengkur dua kali ganda lebih teruk dari bukan perokok

Teruskan membaca tentang info berguna tentang dengkuran

Kesan Dengkuran :
Pasangan anda mungkin akan terganggu, dan jika dengkuran anda terlalu kuat kemungkinan jiran tetangga juga boleh merasa terganggu oleh suara-suara aneh yang anda buat sepanjang malam. Selain itu, terdapat masalah serius lain yang harus ditangani anda.Berdengkur boleh menyebabkan keadaan yang disebut sebagai obstructive sleep apnoea, di mana otot-otot tekak anda menyekat perjalanan nafas secara tidak teratur. Hal ini menyebabkan tidur yang tidak menyenangkan dan tubuh anda juga mendapatkan kekurangan oksigen.

Kesan jangka pendek dari obstructive sleep apnoea ialah anda akan merasa cepat penat di siang hari, gangguan untuk fokus akan meningkat, anda akan merasa gelisah, dll. Tapi, dalam jangka panjang keadaan ini boleh menyebabkan gangguan kesihatan yang lebih serius termasuk tekanan darah tinggi, serangan jantung, dan bahkan stroke.

Bagaimana Mengatasinya :
Anda dicadangkan untuk menggunakan dental splint dan mesin Continuous Positive Airways Pressure (CPAP) ketika tidur. Ini akan akan memastikan saluran udara yang lebih jelas dan tidur yang nyenyak.

Siapa Yang Berisiko Mendapatkan Masalah Dengkuran Ini :
Jika menggunakan kiraan 4 daripada 10 orang lelaki dari Malaysia mengalami masalah dengkuran ini. dan apakata kita jangan mengira jumlah keseluruhan orang yang malamnya tergganggu akibat dengkuran anda. Atau yang lain, senarai menderita akan menjadi lebih tidak terkawal.

Bagaimana Mengawal Atau Mengurangkan Dengkuran?
- Menahan diri daripada mengambil alkohol (Islam : Haram mengambilnya)
- Cuba bersenam agar tetap fit, agar berat badan anda tidak berlebihan (overweight).
- Cuba mengangkat kepala dari tempat tidur sehingga anda tidur dalam posisi mengiring sedikit.
- Tidur di sisi, bukannya punggung atau di perut.
- Jaga hidung anda dengan baik supaya tidak tersumbat menggunakan humidifier, kaedah wap atau menggosok beberapa titis minyak kayu putih atau minyak olbas pada sarung bantal anda.
- Anda juga boleh menggunakan jalur hidung spt Breath-Right kerana ianya akan membuka saluran udara tersumbat.
- Jika semua langkah di atas tidak menjadi, maka tempat yang harus tuju ialah pembedahan.

0 Beriang Ria:

Powered by Blogger.