26 July 2010

Pancake yang Sedap dan Shomel

Pancake atau orang melayu panggilnya lempeng. Cuma beza lempeng Melayu ni agak leper sinonim dengan namanya yang lempeng itu. Tapi kalau ikut kamus Dwibahasa Inggeris-Melayu Edisi Ketiga, Pancake ini ialah sejenis kuih dadar. Kenapa nama pancake? Biar Riang-Riang bagitau jawapannya. Dah cake nya dimasak oleh orang Mat Salleh tentula jadi pancake. Kalau orang melayu yang masak, alamat jadi "kualikek" la kan. Hahaha.
Ha,dan Pancake ini juga sebenarnya berbeza-beza cara pembuatan dan nama mengikut negara&kaum. Tak percaya? Kalau tak percaya Riang-Riang cakap boleh la y'all ringan-ringankan tangan click kat Wikipedia.

Modus operandi Riang-Riang kali ni bukan nak bagitahu asal-usul Pancake dan cerita kaum kerabat Pancake bagai kan, cuma nak kenalkan y'all yang agak-agak tau makan je, tapi ta pernah tau apa dimakan tue. *perli* Jadi dengan membaca dan tengok gambar sekejap lagi Riang-Riang pasti ada ramai adik-adik kat luar sana akan lebih suka nak makan lempeng a.k.a. Pancake nie. Teruskan membaca untuk melihat gambar pancake yang menarik.

Jim adalah seorang ayah yang mempunyai hobi bersama puteri kesayangannya iaitu Allison-3tahun yang sangat menggemari pancake. Jimmy mula mendapat idea untuk membuat pancake yang lain dari asal untuk memastikan anak kesayangannya itu tidak berasa bosan untuk memakan pancake yang mempunyai bentuk yang sama setiap kali. Jimmy mula meletakkan warna dan membuat bentuk yang pelbagai supaya pancake nya dapat menarik perhatian bukan sahaja Allison, tapi Riang-Riang juga! :)

Pada y'all semua, yang agak-agak ta puas lagi tengok Pancake buatan Jimmy The Great Pancake maker nie terus sahaja ke laman webrasmi Jimmy yang memang cerita pasal pancake&anak nya Allison. Bukan itu sahaja malah y'all boleh melihat sendiri cara-cara Jimmy membuat pancake :)

© 2010 Jim's Pancakes. All Rights Reserved

4 Beriang Ria:

Cahaya Mata(^^,)/ said...

Kreatif dan nampak saaaangat menyelerakan... NyuM2... tetibe terasa lapar, si Riang-Riang bikikan Pancake satu,bisa? hehe ;))

Ika Zul said...

hehhe. nggak bisa bu. saya bukan bibik looo.. ;p

intan said...

huh..
mknan lagi..
sdapnya..
cmni la bagus..
buat kreatif2..
baru la bdak2 nk makan..
cewah..mcm mak2 ckp je.. :D

Ika Zul said...

yeah ptutnya belog nie Riang-Riang wat sal makanan jek..
lagi2 ntuk budak kurus
& liat nak makan. ehehhe ;)

Powered by Blogger.