08 July 2010

Tikus Belanda untuk Dimakan??????

Saya akui dunia sekrang ini sudah gila, walau apa pun alasan ia. Mungkin untuk mengikuti tradisi, untuk bersuka-suka, atau untuk melawak. Tetapi perkara ini sangat-sangat mengejutkan, atau kata lainnya KEJAM! Gambar dari festival ini telah membuktikan bahawa mereka sangat berbeza. Perayaan ini dinamakan perayaan 'cuy', iaitu bersempena panggilan Tikus Belanda di Andes, dimana tikus belanda ini nanti akan dimasukkan ke dalam pertandingan untuk mencari Tikus Belanda yang TERBESAR, TERPANTAS, fesyen TERBAIK, dan akhirnya akan, sebagai haiwan paling TERLAZAT di antara semua.

Pada tikus belanda yang berjaya di festival ini dapat melepaskan diri dengan menjadi raja di kawasan Peru untuk hari itu, manakala tikus belanda yang kurang bernasib baik akan berakhir di pinggan. Tikus belanda yang asal dari Andes, Peru ini dikatakan mempunyai daging rendah lemak dan telah menjadi sumber protein yang penting selama beribu-ribu tahun. Tradisinya adalah mereka menyajikan tikus belanda ini tanpa memotong mereka dahulu (dah potong pun aku tak lalu makan), cukup dengan kuku dan kepala.


Jika anda merasakan tikus belanda dapat hidup dalam 12 bulan, dan tidak selamat pada festival, anda SALAH! kerana ini makanan tradisional mereka, tikus belanda tetap tidak selamat di Peru. Tetapi mereka akan dipakaikan pakaian istimewa hanya untuk festival. Dianggarkan bahawa orang Andes ini makan tentang 65millions binatang ini per tahun.





Teringat lak aku ngan citer 'Wonder Pet'. sampai betul hati mereka. huk huk huk.
Apa Yang penting... "KERJASAMA" dan sememangnya "Linny" si Tikus Belanda sudah memberi kerjasama :(

0 Beriang Ria:

Powered by Blogger.