26 February 2010

7 Khabar Angin yang SALAH tentang Kesihatan

Kisah Sebenar: Seorang kawan baik saya,
iaitu seseorang yang saya anggap cukup arif tentang kesihatan, diet, dan apa yang baik untuk badan, baru-baru ini telah menghantar e-mel kepada saya dan bertanya apakah makan saderi akan membantu anda menurunkan berat badan (bermaksud makanan anda negative-calorie).

Selalunya biasalah khabar angin pergi macam angin juge, cume yang satu ini 'pretty tame', tapi dalam beberapa kes maklumat yang salah boleh jadi ia sangat berbahaya. Jadi di sini, lapan perkara mitos tentang apa yang benar, apa yang disalah anggap, dan apa yang hanya benar-benar salah akan saye beritahu anda.

1) Baby carrots diawet menggunakan bahan peluntur

Not exactly ... dan tiada ada alasan untuk berhenti memakannya,
kata Randy Worobo, PhD, seorang profesor mikrobiologi makanan di Cornell University.
Baby carrots dibasuh (bukan diawet) di dalam klorin, malah ia disyorkan oleh FDA, untuk membunuh bakteria seperti salmonella dan E. coli, yang menyebabkan keracunan makanan. Kebanyakannya dilakukan ketika proses pengeluaran, dan ia termasuk frozen veggies dan buah-buahan salad , ia nya turut dicuci dengan pembersih yang serupa.



2) Bekerja dengan perut kosong boleh membakar lebih banyak lemak

yup! ia memang benar. TAPI don't expect any fat-melting miracles
Apabila anda bersenam, badan anda membakar kalori daripada both fat (lemak baik dan lemak jahat) dan karbohidrat.
Kajian terbaru menunjukkan bahawa bekerja ketika perut kosong akan membakar sedikit lemak. itupun disebabkan kerana anda tidak mempunyai banyak kalori dan karbohidrat untuk dibakar, but overall calorie burn is about the same. Dan, berdasarkan kajian yang dilakukan setakat ini, that's what really counts when it comes to fitting into a smaller size.

3) Makan terlalu banyak gula boleh menyebabkan diabetes

ini bukan situasi yang sama dengan bukti bahawa merokok menyebabkan kanser. Tetapi kajian menunjukkan gula memainkan peranan (dan anda bijak jika anda tahu membataskan pengambilannya)
First and foremost, being overweight akan meningkatkan risiko mendapat diabetes pada tahap 2.
bukan itu sahaja makan terlalu banyak gula boleh menyebabkan peningkatan berat badan. Namun, beberapa kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa lebihan pengambilan gula dapat meningkatkan risiko diabetes tanpa mengalami masalah berat badan!dibuktikan di JAMA mereka telah menemui kajian bahawa perempuan dua kali ganda mempunyai risiko diabetes ketika mereka meningkatkan jumlah minuman yang ditambah gula yang mereka ambil daripada satu atau kurang satu minggu untuk satu atau lebih setiap hari selama tempoh 4 tahun.

4.) Adakah ubat kumur Listerine membantu saya mengusir nyamuk?

Jawapannya TIDAK. Meskipun di internet telah membenarkan semua itu, tetapi para saintis pula bercakap tentang sebaliknya. Penyelidikan yang dilakukan telah mendapati bahawa orang-orang yang menyembur Listerine pada lengan mereka hanya sebagai kemungkinan untuk tidak digigit masih mempunyai risiko yang sama seperti orang-orang yang tidak menggunakan any repellent. Kata Grayson Brown, PhD, Universiti Kentucky entomologi kesihatan masyarakat. Mitos itu sebenarnya ada kebenarannya ini kesan placebo yang kuat dan kerana Listerine mempunyai eucalyptol, iaitu bahan yang ditemui di dalam penyembur serangga. Tetapi di dalam ubat kumur (kurang daripada 1%) terlalu rendah untuk menunjukkan kesannya.

5) Makanan pedas boleh meningkatkan metabolisme

I hope so! Peningkatan metabolisme anda sebenarnya ditentukan oleh jantina, ketinggian, berat badan sekarang / komposisi tubuh, dan usia. Faktor-faktor ini yang akan menentukan jumlah kalori tubuh anda akan terbakar ketika kita tidur - tenaga yang digunakan oleh jantung, otak, paru-paru, usus, dll.
Jadi kebenaran di sebalik makan makanan pedas tidak dapat dibuktikan secara signifikan, bahawa ia akan meningkatkan kadar metabolisme dan membantu anda membakar lebih banyak kalori ketika anda berehat. Walaupun suhu tubuh anda mungkin untuk sementara akan naik dan jantung anda akan berdegup lebih cepat selepas makan makanan "pedas" ; keputusan jangkamasa panjang ini sedikit pun tidak akan memberi sebarang perubahan dalam meningkatkan kadar metabolisme.

6.) Liquid eyeliner menyebabkan sinus infection

Khabar angin menunjukkan bahawa eyeliner mampu memasuki ke sinus (bahagian dalam hidung), merebak, dan menyebabkan jangkitan, itu tidak mungkin, ujar Richard Rosenfeld, MD, ketua THT di Long Island College Hospital. tearing process yang dilakukan anda boleh jadi terserong ke sebelah mata, tetapi ianya akan mengalir ke hidung dan keluar dari lubang hidung. Jika selepas mengenakan eyeliner, mata anda mempunyai perangsangan dan gejala sinus , anda mungkin mempunyai mengalami simptom alergik.






7.) Cara paling selamat dengan mengikuti Peraturan 5 saat sebelum memakan makanan yang sudah jatuh ke bawah

Kemungkinan besar juga ianya tidak selamat untuk mengikutinya.
1-Peraturan kedua : pemindahan bakteria daripada permukaan yang tercemar kepada makanan adalah dengan serta merta. (or, at the very least, quicker than your reflexes)Dalam sebuah kajian, Clemson University Paul Dawson, PhD, makanan saintis dan mahasiswa dicemari melalui beberapa permukaan (seramik jubin, lantai kayu, permaidani) dengan salmonella. (sejenis bakteria yang menyebabkan keracunan makanan)
Mereka kemudian menjatuhkan sepotong bologna dan sekeping roti pada sebuah permukaan dalam masa 5 saat dan dua yang lainnya pula selama 60 saat.
Hanya selepas 5 saat, kedua-dua jenis makanan sudah mempunyai sebanyak 1 800 bakteria (lebih banyak bakteria melekat di bologna berikutan kelembapan bologna itu yang lebih daripada roti);
manakala yang lain pula selepas satu minit, bakteria
bertambah 10 kali ganda dari jumlah tadi.

0 Beriang Ria:

Powered by Blogger.