20 November 2009

6 Cara Menulis Di Blog Anda Secara Efektif


Sekarang mari kita lihat bagaimana anda bole menulis di blog anda secara efektif. Ada 7 tips yang anda harus ikut untuk melakukannya:

1. Just Do It!

Kebanyakan orang (termasuk saya) suka merumitkan masalah. Masalah yang seharusnya tidak ada tetapi kita yang menakut-nakutkan diri sendiri. Ini juga karena kita tidak PD, dan tidak mempercayai kemampuan diri kita.

Asal anda mempunyai pengetahuan di suatu bidang, sebenarnya anda sudah cukup menulis di blog.

Sebenarnya, anda tidak perlu menjadi expert dan menjadi seseorang yang mengetahui semua perkara. Anda faham tentang sesuatu ataupun boleh dikatakan idea yang anda lihat di blog orang lain kemudian anda olah sendiri di blog anda sehingga tulisan anda membawa manfaat buat orang lain.

Saya bocorkan suatu rahasia: Tidak ada orang yang tahu semuanya. Ya, termasuk Albert Einstein pun! Kalau orang tahu semuanya, maka ia tidak akan pernah belajar lagi kan?

so,JUST DO IT!

Jangan terlalu banyak analisa, terlalu inginkan perfect, atau mencari alasan ‘’tapi ini lah… itu lah…bla bla bla”. Mulailah menulis posting pertama di blog anda, dan posting berikutnya pun akan berlaku secara automatik!

2. Hilangkan Semua Gangguan

Seringkah anda ingin melakukan sesuatu tetapi disebabkan banyak gangguan, dan akhirnya tugas yang anda ingin buat tidak dapat diselesaikan pada waktu yang tepat?

Misalnya anda telah memutuskan untuk menulis 1 artikel setiap hari untuk blog anda, tetapi disebabkan banyak gangguan seperti boyfriend telefon la, BFF anda ajak chatting di Yahoo Messenger atau MSN la,pastue mule la la setiap 5 minit nak cek email anda, tiba-tiba pasangan anda ajak pergi jalan-jalan, then adik anda bukak TV dan terdengarlah lagu tema shinchan iaitu rancangan kegemaran anda.

menurut anda apakah anda akan selesai pada waktu yang ditentukan?
Dengan adanya gangguan2 seperti ini,
Saya rase saye ta perlu jawab kan? Hehehe

You know the answer…

Kalau saya ingin fokus, saya akan tinggalkan semua hal yang menggangu saya, seperti sign out dari YM, MSN, Skype, TV, dll yang saya anggap boleh mengganggu pekerjaan saya.

Setelah saya selesai, baru saya Sign In kembali.

3. Menulis Dengan Gaya Bercakap

Tulislah di blog anda seakan-akan anda bercakap kepada pengunjung anda.

Orang lebih suka dan lebih tertarik ketika anda menulis dengan gaya seperti sedang berborak dengan mereka sebab ia lebih berbentuk informal. Biasanya kalau suasana formal, pengunjung akan merasa lebih tegang, dan kalau suasana informal mereka akan merasa lebih selesa.

Nah saya tanya kepada anda, lebih mudah belajar dan mendapat info ketika keadaan tertekan atau dalam keadaan yang lebey selesa?

4. Gunakan Bahasa Yang Santai Dan Mudah Untuk Difahami

Siapa yang suka bahasa yang susah difahami?

Kalau anda menggunakan bahasa formal dan terlalu baku serta mengikut setiap bait-bait ayat seperti di buku, pengunjung akan merasa lebih tegang dan boring.

Baik apa kata anda cuba saja baca buku-buku tebal yang formal seperti yang digunakan di universiti (buat pensyarah. saje je ney)

Zzz.Zzz…

5. Tulislah Seakan-Akan Anda Menulis Kepada Seseorang

Ada 2 orang yang tidak anda kenal mengirim email ke anda, sebut saja si A dan B.

Si A mengiri email seperti ini:

————————————————————

Hallo Cik Nurul,


Apa Khabar? Saya A dari perusahaan XYZ, dan ingin menawarkan produk kami kepada anda. Jadi bila agaknya saya dapat berjumpa dengan Cik Nurul untuk sesi temujanji?

————————————————————

Si B pula mengirim email seperti ini:

————————————————————

Hallo Nurul,


Apa kabar? Saya B dari perusahaan PLK, dan kami ingin menawarkan produk terbaru dari syarikat kami.Jadi saya berharap dapat bertemu Nurul untuk bercerita lebih panjang tentang produk kami.

————————————————————

Anda lebih tertarik membaca email dari yang mana? A atau B?

Kalau anda seperti kebanyakan orang, maka anda akan lebih tertarik membaca email dari A.

Kelihatannya, A menulis seperti ia mengirim email khusus kepada anda. Padahal belum tentu.

Kelihatannya, B menulis seperti ia mengirim email forward kepada ratusan atau ribuan orang. Padahal belum tentu juga.

Terlepas apakah A dan B masing2 mengirim email khusus kepada anda atau secara forward, pentingnya di sini adalah persepsi anda. Jika anda mempunyai persepsi A menulis email khusus kepada anda, dan anda berpersepsi B menulis email secara forward kepada anda, tentunya anda pasti akan lebih senang membaca email dari A.

Kebenaran: orang lebih menyukai dan menghargai anda apabila anda berkesan menulis hanya untuk orang tsb, dan bukan secara forward.

6. Tulis Dulu, Baru Edit

Kunci untuk menulis dengan cepat adalah menulis terlebih dahulu, lalu baru edit.

Mengapa?

Sebab jika anda baru menulis 1 atau 2 ayat, lalu anda berusaha untuk edit ayat-ayat tsb, maka anda akan menghabiskan banyak waktu di depan komputer.

Selain itu, otak anda yang seharusnya ‘free flow’ dengan idea-idea yang harus dimasukkan ke dalam blog akhirnya hilang disebabkan anda lupa apa yang hendak ditulis sebentar tadi.

sering berlaku tak? semasa anda sedang mengedit artikel yang baru saja ditulis, tiba-tiba kucing anda melompat diatas badan anda seraya menggesel kepalanya. terkejut, anda tampa laju-laju dulu kucing itu, kemudian anda ingin meneruskan ayat anda, kemudian anda kate:

“Eh tadi aku nak tulis apa ye?”

huee~ jadi pada anda yang baru bermule dan ta tau nak tuleh ape hope 6 tips dari saya kali ini sedikit sebanyak dapat membantu anda.
Semoga ia dapat membantu anda menulis di blog anda lebih menarik dan efektif.

1 Beriang Ria:

Anonymous said...

awal yang baik

Powered by Blogger.